Thursday 26 July 2012

Musang Berjanggut



Genre
Teater tradisional yang menggunakan elemen-elemen, Bangsawan, Makyung dan Puisi

SINOPSIS TEATER MUSANG BERJANGGUT

Teater Musang Berjanggut merupakan satu persembahan teater tradisional yang menggunakan elemen-elemen, Bangsawan, Makyung dan Puisi. Cerita mengisahkan tentang seorang Raja Muda yang ingin mencari pasangan hidup seorang perempuan bukannya seorang betina. Baginya perempuan adalah seorang yang pandai menjaga maruahnya dan betina pula orang yang memperdagangkan maruahnya. Pencarian membawa Raja muda ke dalam pengembaraan dengan bertekad dihatinya selagi tiada perempuan yang sanggup memasak bahan dalam kantungnya selagi itulah rambut di badannya tidak digunting.
Puas berjalan sampailah Tun Nila utama di tepi pantai dan terserempak dengan sekumpulan gadis sedang bermain beramai-ramai. Teruja dengan kemanisan Puspawangi  bergurau senda dan terpikat dengan kebijaksaannya membawa Tun Nila berjumpa dengan keluarganya.  Tun Nila di layan sebagai tetamu,   seterusnya  meminta  makanan di masak dari kantung  yang dibawanya.  Tanpa banyak kerenah Puspawangi menyediakan makanan itu.   Gembira menyebabkan Tun Nila  mencukur rambut yang tumbuh dibadannya.  Sukacita membawa Tun Nila bersama isterinya Puspawangi Ke Pura Cendana berjumpa dengan Sultan Alam Shah Bana


Pengarah

 JUMILAH BT. MD. TAHIR
 Pensyarah  (Teater) , UiTM Puncak Perdana

Sarjana Sastera (Seni Lakon) , USM
Sarjana Muda Sastera (Seni Lakon), USM
Sijil Seni Kreatif (Seni Lakon), USM

KATA-KATA PENGARAH
‘Ingin berkongsi satu pengalaman tradisional bersama-sama dengan pelajar dan mengajar pelajar untuk mencintai satu persembahan tradisional’. – Jumi.


No comments:

Post a Comment